2012 | Editia XVIII

19 – 27 octombrie 2012

Ediţia din 2012 l-a readus la Arad, printre alţii, şi pe actorul Marcel Iureş, cel care a electrizat sala cu al său „Absolut“ (după Ivan Turbincă), în regia lui Alexandru Dabija, producţie a Teatrului ACT Bucureşti. Nici trupa arădeană nu s-a lăsat mai prejos, venind în faţa publicului cu premiera spectacolului „Casa Bernardei Alba“, de Federico Garcia Lorca, în regia reputatului Mihai Măniuţiu.
„Spectacolul pus în scenă de Mihai Măniuțiu la Teatrul Clasic din Arad vorbește mult despre adevăratul sens pe care eu, personal, îl găsesc în textul lui Lorca și care nu e unul deloc ușor de transpus scenic. E greu să renunți aproape complet la narativitate, e greu să înlocuiești satisfacția de un anumit tip pe care ea și numai ea i-o poate oferi publicului cu o serie de studii gestuale gravitând în jurul unei grup mic de teme, fie ele și ofertante: feminitatea, erotismul, captivitatea, eterna reîntoarcere. Satisfacția, însă, se creează, aici, la nivel simbolic, aceasta fiind una dintre direcțiile pe care marșează mult atât regia lui Mihai Măniuțiu, cât și coregrafia realizată de Vava Ștefănescu sau scenografia lui Adrian Damian. Casa Bernardei Alba a lui Mihai Măniuțiu nu e un spectacol care-și poate găsi adepți printre cei care intră într-o sală de teatru pentru a căuta povestea. În schimb, reușește să-i vorbească publicului său prin atmosfera ritualică, de timpuri străvechi aruncate hoțește în chiar miezul angoasei moderne, printr-o frumusețe vizuală rară și prin însuși faptul că nu face compromisuri în ceea ce privește textul, ci încearcă să-l păstreze în spiritul lui chiar și așa, frumos de nebun, dar destul de greu accesibil, cum îl gândește Lorca. “ – Paul Boca, ArtAct Magazine