-->

 Opera cerșetorilor

 

Teatrul Maghiar De Stat Csiky Gergely

Titlul spectacolului – Opera cerşetorilor

Numele autorului – Kokan Mladenović-Góli Kornélia, după textul omonim al lui John Gay

Traducerea în limba maghiară a textului original: Orbán Enikő

Regia artistică – Kokan Mladenović

 

Distribuţia (pe roluri)

Cu:   Aszalos Géza, Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Borbély B. Emília, Csata Zsolt, Kiss Attila, Lőrincz Rita, Magyari Etelka, Mátyás Zsolt Imre, Molnár Bence, Molnos András Csaba, Kocsárdi Levente, Simó Emese, Tar Mónika, Tokai Andrea

 

Orchestra: Cosmin Hărşian, Dragalina Cristian Csaba, Szabó Csongor-Zsolt, Ilko Gradev, Marcelle Poaty-Souami

compozitor: Irena Popović

versuri: Kokan Mladenović

versiunea versurilor în limba maghiară: Góli Kornélia, Szerda Zsófia

decor: Marija Kalabić

costume: Tatjana Radišić

coregraf: Andreja Kulešević

dramaturgia: Góli Kornélia

asistent regie: Szerda Zsófia

Data premierei – 4 aprilie 2015

Durata spectacolului (se precizează dacă are pauză) – 1h 45’ (fără pauză)

 

Sinopsis

Opera cerșetorilor este o adaptare a satirei sociale scrise de John Gay în 1728 pentru a oglindi viața cerșetorilor, a prostituatelor și a celor ce profită de pe urma lor, a valorilor care ghidează dintotdeauna întreaga societate. Regizat de Kokan Mladenović, unul dintre cei mai controversați și apreciați regizori sârbi, Opera cerșetorilor este un spectacol-lecție pentru societatea actuală, cangrenată de corupție, lăcomie, vicii, un spectacol care spune adevăruri dureroase, arată cu degetul, fără mănuși, către clasa politică și scoate la lumină purulența naturii umane.

„Cred că publicul va recunoaşte acea scânteie de revoltă specifică oamenilor din această parte a lumii. Asta simt toţi oamenii din modernitate – că graniţele ţărilor nu mai contează, că nu avem idealuri, doar dorinţă de a face bani, şi că ideea pe care se bazează democraţia europeană a devenit opusul democraţiei pentru că nimic nu poate trece dincolo de interesul financiar,” afirmă Kokan Mladenović.

 

După cum lesne se poate deduce, regizorul Kokan Mladenovič a făcut apel în spectacolul său la formula teatrului în teatru. Despre care mulţi spun că ar fi una foarte la îndemână şi care, câteodată, ar masca lipsa soluţiilor şi ideilor mai acătării. În cazul de faţă lucrurile nu stau însă deloc aşa. Kokan Mladenovič a găsit şi a avut multe idei. A ştiut să „joace” tot. Şi „spaţiul gol” rămas gol din lipsă de bani, dar care e umplut de jocul actoricesc, şi „decorul în miniatură” (semnatară: Marija Kalabič) imposibil de finalizat din lipsa resurselor financiare, şi costumele numite, pentru izbânda parodiei, a fi proprietate personală ori create din existent şi „îmbunătăţite” cu câte un accesoriu din carton (creatoare: Tatjana Radišič), şi muzica Irenei Papavič cântată live, cu orchestra la vedere, de 15 actori foarte buni care ştiu să facă aproape orice. Să joace dramă, comedie sau dramolete, să cânte şi să danseze (coregrafia: Andreja Kuesevič), să se ia în serios ori să se autoparodieze. Totul cu o remarcabilă seriozitate şi cu un admirabil profesionalism. (Mircea Morariu, Parodie, autoparodie, stil, adevarul.ro)

 

Trailer: https://youtu.be/dwSya64w6BE

Teaser : https://youtu.be/MmlIVHxKLag