2007 | Editia XIII

6 – 19 octombrie 2007

Pentru a treisprezecea ediţie, directorul artistic al evenimentului, criticul Ion Parhon, a propus, in prima săptămână (6 octombrie – 12 octombrie), o selecţie Cervantes-Eugène Ionesco-Brecht, cu „Don Quijote“ (Teatrul Naţional Bucureşti, Fundaţia „Art Production“, regia Dan Puric), „Cinci piese scurte“ (Teatrul Odeon Bucureşti, regia Alexandru Dabija)şi „Galy Gay“ (Teatrul de Comedie Bucureşti, regia Lucian Giurchescu). În fapt, trei ipostaze ale pierderii şi regăsirii de sine, a inocenţei răscumpărate prin credinţă, a îmblânzirii absurdului. Cu performanţe actoriceşti şi de viziune regizorală, cu căldură şi inteligenţă remarcate de spectatorii invitaţi, după căderea cortinei, la „Studio Fest“, un dialog (până la ore „mici“) cu vedetele, moderat de scriitorul şi jurnalistul Dan Mircea Cipariu. De fapt, o radiografie a teatrului contemporan căruia, crede Dan Puric, „ii lipseşte racordarea la tradtiţe, la valorile trecutului. Este, ca să folosesc un termen pentru puştani, de bolile occidentale, de suprafaţă, pentru că şi Occidentul are valorile şi tradiţiile sale culturale extraordinare. Astăzi, însă, teatrul românesc este de un mimetism îngrijorător“.
A doua parte a Festivalului Natţonal de Teatru Clasic din Arad a programat „Arborele Tropicelor“ de Yukio Mishima (Teatrul Naţional din Iasş), o tragedie japoneză pe „model“ antic-grecesc, în regia lui Alexander Hausvater. „Istoria comică a Doctorului Faust“ (un incitant scenariu semnat şi regizat de Victor Ioan Frunză, pe texte de Variot, Goethe, Marlowe, Valéry, Jarry), Teatrul Municipal Baia Mare, „Salonul nr. 6“ de A.P. Cehov (dramatizare şi regie Petru Vutcărău), Teatrul de Stat Oradea şi „Liliom“ de Ferenc Molnar, în regia lui Beres Aitila (piesa care, în 1934, a fost ecranizată de Fritz Lang şi a inspirat musicalul „Carousel“, prezentat pe Broadway, în 1945), Teatrul Naţional din Pecs (Ungaria).